Az első szériás FIAT Multipla meghökkentő külseje családi élethez, nagy helyigényhez ideális, praktikus belsőt takar.
1998-at írtunk. Életem második tesztautója egy FIAT Multipla volt, 1,6-os benzinmotorral, SX felszereltséggel, indigókék színben, bordó belsővel. Megállt az élet, amerre mentem vele, és enyhén szólva nem azért, mert a messze földön híres olasz dizájn lenyűgözte az embereket – inkább a letaglózás a helyes kifejezés. A Multipla lépcsős orrú formája egyszerűen sokkolóan hatott a szemlélőkre, rövid volt, ugyanakkor magas és nagyon széles. Úgy festett, mintha két különböző autóból gyúrták volna össze, az övvonalnál két külön világ találkozott, amit tovább súlyosbított a bambuló békára hajazó ábrázat, illetve az üveg és a fém felületek szokatlan aránya. Egy szó, mint száz, 1998-as bemutatásakor a Multipla űrből csöppent hóbortnak tűnt, pedig a teszthét számomra bebizonyította, hogy remek kocsi volt. Kétségtelen, hogy a karosszéria azonnal ítélkezésre késztette az embereket, és az sem titok, hogy a többség tetszését nem nyerte el a forma, de aki ezen a dilemmán felül tudott kerekedni, és döntően praktikusság alapján keresett magának autót, az anno keresve sem találhatott jobbat, mint a FIAT Multipla.
Azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha kimondom, bő egy évtizeddel később
vizsgálódva csak a szokatlan külső a magyarázat arra, hogy miért titkos
tipp, és nem bestseller ajánlat a Multipla. A használói vélemények szerint
a tulajdonosok (a bátrak, akik megvették) elégedettek az autóikkal −
ennek bizonyítéka a 4,1 pontos osztályzat az 5-ös skálán -, ami 9 éves
átlagéletkor, és 140 ezer kilométert meghaladó átlagos futásteljesítmény
alapján abszolút pozitív érték. A modell sarokpontja a strapabíróság, a
műanyagok, a kárpitok nem örökéletűek, itt-ott zörgések hallhatók,
foszlások tapasztalhatók, bár ahogy az értékelésekből kitűnik, ebben nem
csekély szerepe van az egyéni bánásmódnak is – a Multipla meghálálja a
gondoskodást. Műszaki szempontból az elektromos rendszer, a kipufogó, és
a futómű mindenképpen figyelmet érdemel egy vásárlás előtti
átvizsgálásnál, rozsdára viszont igazából csak akkor számíthatunk, ha az
autó törött volt, és rosszul javították.
Hirdetés
Az előnyök sora sokkal hosszabb. A nagy ajtókon könnyű a beszállás, és a
kocsiból remek a kilátás: magasan vannak az ülések, jók a tükrök, és
nincsenek vastag oszlopok. Az átlagon felüli szélesség a soronként 3-3,
kissé keskeny ülésnek köszönhető – a középsőt javallott kissé
hátratolni, így a vállaknak több hely jut. A műszerfal középen
blokkosított egyvelegében első pillantásra nehéz kiigazodni, ám a
gyakorlat azt mutatja, a Multipla kezelése könnyen megszokható, és hála a
textilborításnak, nem nyomaszt a kellemetlen plasztik-érzet. Rengeteg a
rakodóhely, az önálló ülések variálhatók, minden jól ki van találva, és
hat üléssel is használható méretű csomagtartó várja a poggyászokat. Már
az SX alapfelszerelés sem fapados, de aki igényli a komfortot, keressen
a gyárból gazdagabb tartalommal útjára engedett ELX kivitelt. A
motorválaszték nem túlzottan bőséges, a kínálat gerincét az 1,6-os
benzines, valamint az 1,9-es JTD dízel alkotja – az évek során
folyamatosan finomodtak a konstrukciók, de igazából nincs közöttük
jelentős különbség, a benzines 103 lovas, a dízelek 105 és 115 lóerő
között mozognak. Külön szót érdemel a 120 lovas dízel, de ez már a
ráncfelvarráson átesett modellre jellemző, 2005 után. A futómű inkább
kényelmes, mint sportos, de a széles nyomtáv miatt meglepően jól
kanyarodik a Multipla.
A FIAT 2004-ig gyártotta a különleges karosszériás Multiplát, majd egy
korszerűsítéssel a Stilo formajegyeihez igazították az autót, amely
ettől egyáltalán nem lett sikeresebb, sőt, elvesztette karakterét. A
használtautós felhozatalban nem tolonganak az eladó példányok, és a
csekély mennyiségen belül is nagy a szórás. Már félmillió forintért
környékén hozzájuthatunk 2000-es évjáratú modellekhez, benzineshez,
dízelhez, de ne legyenek illúzióink: ennyiért több százezer kilométert
futott, láthatóan nem megkímélt, horpadásokkal, karcolásokkal bőven
ellátott autót vehetünk, amire egészen biztosan komoly összegeket
kellene költeni, azonnal. Az éremnek azonban másik oldala is van. Ha
tágas, családi használathoz kifejezetten alkalmas típust keresünk, és
maximum 2,5 millió forintunk van, már meggondolandó ajánlat lehet egy
2006-os, ráncfelvarrott, 120 lóerős dízellel szerelt Multipla 2,4
millióért, 81 ezer bevallott kilométerrel az órájában, metálfényezéssel,
szinte hiánytalan biztonsági és kényelmi felszereléssel (automata
klíma, ABS, ESP, légzsákok, alufelni, CD lejátszó, stb.). Akinek netán a
különc, eredeti változat jobban bejön, némi keresgéléssel találhat szép
példányt, és úgy tűnik, kétmillió forint alatt is megúszható a kaland:
]2003-as, benzines 1.6 16v SX Multiplát klímával, dupla légzsákkal,
szervokormánnyal 1,85 millió forintért hirdetnek, gázüzemre átalakítva.
Forrás: Autónavigátor