A Fiat Multipla majdnem tökéletes családi autó, ám tervezői elkövették
azt a hibát, hogy egyéniséget vittek a vonalaiba, amit a piac nem nézett
jó szemmel 1999-es megjelenésekor. Az olasz autógyár tavaly látta
elérkezettnek az időt, hogy a dobozforma autót belevasalja az utcaképbe,
ám szerencsére az uniformizálás nem változtatott a lényegen: a Multipla
továbbra is az egyik legjobb családi járgány.
Lehet, hogy egyéni perverzió, de nekem az előző Multipla
sokkal jobban tetszett a meghökkentő - duplasoros - motorháztetejével
és bumfordi lámpáival. Az autó külseje tökéletesen összhangban volt a
belsővel, ami egy sereg hóbortos, de annál praktikusabb megoldást
rejtetett. A tavalyi modellfrissítéskor szerencsére csak az autó
legvitatottabb pontját, az elejét áldozták fel, a beltér és a hátsórész
gyakorlatilag változatlan maradt. Aki nagyon odafigyel, az azért
kiszúrhatja, hogy eltűnt a csomagtartóról a Multipla felirat, továbbá
valamelyest konszolidálódtak a hátsó lámpák is. Az autó Stilo-szerű
eleje egészen döbbenetes kockaformában folytatódik, amit egy szépen
domborodó hátsó üveg zár le. Ez utóbbi egyébként rettenetesen koszolódik
menet közben, de kit érdekel ennyi kellemetlenség, ha az autó feneke
így lesz szép, belülről pedig tágas.
A szigorúan kivasalt első traktust leszámítva gyakorlatilag nem
találunk olyan alkatrészt az autón, ami akár nyomokban is hasonlítana
egy átlagautón megszokott megoldáshoz. A kirakatnyi üvegfelületek a
rafináltan alacsonyra tolt övvonalnak köszönhetőek, ám a legnagyobb
bűvésztrükk az az, hogy a leghátsó C oszlopok - hátulról nézve - kifelé
dőlnek, így olyan érzése támad az embernek, mintha az autó felfelé
szélesedne. A valóságban majdnem így is van, ugyanis a szélvédőn kívül,
az összes üvegfelület közel függőlegesen helyezkedik el. A kínosan
precíz embereket vélhetően nem csupán az autó külseje, hanem az
akváriumszerű beltere is feszélyezni fogja, amely a "csupaüveg"
kialakításnak köszönhetően tökéletesen hozza egy pápamobil színvonalát.
Szintén a Multipla rövidke bűnlajstromára kell, hogy kerüljön, hogy a
műanyag elemek bizony gagyik, ráadásul néhol még egy kis sorjásba is
beleszaladhat az ember keze. Ezt valószínűleg a tervezők is átérezték,
mert a lehető legtöbb felületet kárpittal borítottak be, ami - a
kesztyűtartó alatt - található hímzett airbag feliratban éri el
csúcspontját. Ez a jópofa megoldás egyébként csak a magasabb
felszereltségi szinthez jár, alapesetben enyhén recés, gumiszerű
műanyaggal kell beérni.
Vitán felül az ideális eset az, amikor négy ember foglal helyet az
autóban, ekkor ugyanis le lehet hajtani a két középső ülést, amelyek
kartámaszként és pohártartóként funkcionálnak tovább. Ha valamelyik
ülésre nincs szükség, akkor ki is lehet venni, így teljesen átalakítható
az autó belseje. Ezzel meg is neveztük a Multipla legnagyobb erényét, a
hihetetlenül jól kihasználható belteret.
A Fiat mindössze egy dolgot mért szűkmarkúan a Multiplával
kapcsolatban, ez pedig a motorpaletta. Nem változott a dolog a
modellfrissítéskor sem, így az üvegdoboz mozgatásáról továbbra is egy
1,6-os benzines vagy egy 1,9-es dízel gondoskodhat. Mindkét változatot
volt szerencsém kipróbálni, és azt kell, hogy mondjam, a dízel bizony
jobban illik az autó hosszútávfutó karakteréhez.
A Fiat konszern JTD motorjával szerelt Multipla tökéletes
párosításnak bizonyult, ugyanis a 115 lóerős és 205 newtonméteres
teljesítményű motorral meglepően fürge tud lenni a járgány, ráadásul
mindehhez 7 literes átlagfogyasztás párosul.
Ami viszont nem tetszett, hogy a motor nem csupán hidegen kerregett,
mint egy traktor, de átmelegedve is megőrizte érces hangját. Ez utóbbit
egyébként elég hamar elnyomja a szélzaj, így ha véget akarunk vetni a
kellemes csevejnek utazás közben, elég 130 km/óra fölé gyorsítanunk, és
innentől kezdve nincs más dolgunk, mint mosolyogva bólogatni az
anyósülésen tátogó utasnak.
Miért nem lett sláger a Multipla?
A kérdés persze túl pejoratív és egyértelmű, hiszen egy szokatlan
formájú autót még annak ellenére is nehéz eladni, ha a szaksajtó térdre
borult előtte. A konkurencia persze azonnal kapcsolt, és sorra jöttek a
mindentudó családi autók divatosabbnál divatosabb külsővel, így a
Multipla méltatlanul ugyan, de nem keült be a kategória éllovasai közé.
Műszaki adatok
Motor | |
Hengerszám elrendezés | 4 soros |
Furat x löket (mm) | 82,0*90,4 |
Sűrítés | 18,5:1 |
Max. teljesítmény EL: kW (LE) 1/perc | 85 (115) 4000 |
Max. nyomaték EL:Nm (kgm) 1/perc | 205 (1700) |
Méretek |
|
Hosszúság (mm) | 4090 |
Szélesség (mm) | 1870 |
Magasság (mm) | 1690 |
Tengelytáv (mm) | 2666 |
Első/hátsó nyomtáv | 1511/1520 |
Csomagtartó térfogata (liter) | 430 |
Üzemanyagtartály térfogata (liter) | 65 |
Nettó tömeg (kg) | 1370 |
Forrás: Origo | Írta: Nógrádi Attila